Sunday, January 24, 2010

Suara mahasiswa dipersetan, Pro-Mahasiswa KUIS

Saya bukanlah pengamal, penganut dan terlalu obses terhadap sistem demokrasi acuan barat, namun demokrasi yang sering dicanang-canangkan oleh barat adalah bertemakan hak-hak eksklusif rakyat seperti kebebasan bersuara, keadilan, hak asasi dan sebagainya yang terlebih dahulu diperjuangkan oleh ajaran Islam lebih 1400 tahun dahulu.Namun, Barat muncul dan memunculkan pula demokrasi mengikut versi mereka. Maka, dalam hal ini, kita sebagai Muslim yang bergerak dalam Harakah Islamiah hanya mengambil sedikit manfaat yang ada dari sistem ini dalam ruang lingkup yang mendatangkan maslahah dan manfaat untuk Islam dari hal-hal yang dibenarkan oleh Islam sahaja, bukan beriman kepadanya dan meyakini kebenarannya. Kaedahnya adalah, kita menghadapi musuh dengan senjata yang digunakan oleh musuh juga sebagaimana kata Saidina Ali, pedang dengan pedang…perbahasan mengenai demokrasi dan Islam telah dibahas panjang lebar dari puluhan sumber rujukan oleh Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang dalam bukunya ‘Islam dan Demokrasi’ (2007).


Namun apa yang ingin saya perjuangkan disini adalah mengenai ketulenan demokrasi mahasiswa di Malaysia. Apa yang ingin saya perkatakan disini mengenai demokrasi mahasiswa di Malaysia adalah sangat-sangat memalu dan mengaibkan ! Hak-hak ekslusif mahasiswa Malaysia sudah lama dicabul, dicantas, dibakul sampahkan dan dipersetankan ! Anda bayangkan suasana demokrasi di Malaysia ! Saudara Shazni Munir, Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang juga merangkap Timb. Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) dan 50 teman-teman mahasiswa yang hanya berhimpun dan melaungkan sedikit slogan menuntut dihapuskan E-Undi dihadapan KPT, Putrajaya Jumaat baru-baru ini tanpa membawa senjata pun, tanpa merosakkan bangunan pun, tanpa menyekeh kepala Menteri Pengajian Tinggi pun, sampai di layan kasar oleh pihak polis! Anda tahu, di Indonesia, ahli Parlimen bertaraf Menteri pun dibaling kasut oleh mahasiswa. Mahasiswa Malaysia tidak begitu. Lalu, untuk apa sampai ditarik baju, ditolak dan dikasari sebegitu? Anda tahu bahawa mahasiswa itu bakal memimpin negara. Atau anda mahukan mahasiswa yang kelu, lesu, tidak bermaya dan tidak berani menyatakan pendirian mengganti pemerintahan negara nantinya?

Di Indonesia yang pada hemat saya merupakan sebuah negara yang menjadi kiblat terhadap wadah perjuangan mahasiswa Malaysia contohnya, rakyat negara mereka bebas dalam memperjuangkan pendirian mereka. Sebahagian rakyat Indonesia khasnya mahasiswa, mereka adalah golongan yang peka terhadap permasalahan negara. Peka, bukan PEKAK ! Mahasiswa sering memimpin rakyat ke tengah kota apabila ada hal yang menyangkut mengenai kepentingan rakyat terabai atau teraniaya. Semuanya bermula pada tahun 1998 apabila mahasiswa bangkit menjatuhkan regim Suharto yang berdefinisikan orde baru. Mahasiswa begitu lantang dengan 'Sumpah Mahasiswa' mereka pada ketika itu. Namun bayaran untuk menjatuhkan seorang diktator yang zalim ini perlu dibayar dengan beberapa aktivis mahasiswa yang ditembak oleh pihak polis dalam himpunan raksasa tersebut. Antara yang terkehadapan dalam memimpin massa adalah Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia (KAMMI). Mereka tahu bahawa pemerintah naik atas hasil suara (undi) mereka maka meluruskan pemerintah yang naik atas hasil suara mereka merupakan sebuah kewajipan.

Sejak isu Bank Century terbongkar, rasanya sudah hampir 100 kali mahasiswa berdemonstrasi di kampus masing-masing dan di kantor-kantor pemerintah di setiap daerah baik di kantor Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) di Jakarta di Makasar, Jogjakarta, Bali, Medan, Aceh dan sebagainya. Habis gambar Boediono dan Sri Mulyani dipijak dan dibakar. Pelbagai sepanduk mendesak kedua-dua individu ini meletak segera jawatan dibawa ke demonstrasi. Namun, sedikit pun tidak ditindas oleh pihak polisi melainkan kepada inidividu-individu yang bertindak agresif dan radikal dengan membawa senjata atau merosakkan bangunan DPR dengan lontaran batu dan sebagainya. Fungsi polis membantu melancarkan demonstrasi secara aman dan tertib. Bukan menggangu demonstrasi seperti di Malaysia yang akhirnya kekacauan berlaku yang berpunca daripada mereka.

Lalu, jika semua hal-hal ini ternyata gagal diterapkan dibumi Malaysia, apa yang boleh dibangga-banggakan dengan laungan " Malaysia Negara Demokrasi "? Jadi, mahu dibilang apa? Negara Islam pun tidak ! Negara Demokrasi pun tidak ! Negara kronisme atau Mongolia mungkin....?

Kini pilihanraya kampus KUIS sudah mula membuka tirainya. Adakah demokrasi pada pilihanraya kampus di KUIS ini nanti akan menonjolkan sistem demokrasi yang tulen dan bersih ? Tiada pengundi hantu, tiada kronisme, tiada bias-humanisme, tiada dan tiada segala macam kesahan racun demokrasi politik kampus di KUIS. Kita saksikan hari pembuangan undi dan pengumuman anggota Majlis Perwakilan Mahasiswa pada 26 Januari 2010 nanti.

Jika KUIS yang merupakan sebuah kolej universiti ISLAM yang mungkin akan dinaik taraf sebagai sebuah universiti pun masih kotor dan jijik sistem demokrasi kampusnya, khairi dan halim akan tunggu akibatnya ! Ingat, Mahasiswa mampu Menggugat !


Sumber:

http://cabaranmassa.blogspot.com

1 comments:

Ahmad Shukri Kamarudin said...

eh,macam copy paste dr blog aku jew nie.
lain kali bile nak copy paste tue,letak lah link blognye skali ye.jgn lah plagiat karya orang lain tanpa minta izin.

Post a Comment