Wednesday, January 27, 2010

UKM: Slogan politik GM, 'Bersatu Berubah'

Mahasiswa perlu menjadi elemen Periksa dan Imbang di dalam negara. Kedudukan Mahasiswa yang tidak mempunyai apa-apa kepentingan boleh dianggap sebagai neutral dan tidak memihak kepada mana-mana pihak. Walaupun Mahasiswa bebas untuk berideologi, namun Mahasiswa masih dianggap sebagai golongan yang mempunyai suara keramat.

Berpolitik sebenarnya bukanlah karier sebenar Mahasiswa. Bahkan saya yakin, politik juga tidak layak menjadi karier sesiapapun yang mendakwa mereka pejuang agama Allah. Sebaliknya politik hanyalah sebagai wasilah untuk berdakwah. Menyampaikan mesej Islam, dan mentadbir urusan dunia ini melalui perlembagaan Tuhan yang diutuskan kepada manusia melalui penyampai yang paling mulia di kalangan manusia.

Sebelum menceburkan diri dalam bidang politik, seseorang itu perlu terlebih dahulu memahami apakah sebenarnya tuntutan dan natijah yang diharapkan daripada politik itu sendiri. Seperti penjelasan di atas, tuntutan utama politik ialah melaksanakan amanah wakil pemerintahan Tuhan di dunia, Khalifah, iaitu menegakkan Ad-Deen dan mentadbir bumi ini dengan Ad-Deen.

Ad-Deen merujuk kepada cara hidup yang sempurna, sejahtera, dan selamat dari segala bentuk kekacauan dan kerosakan di dunia lebih-lebih lagi di akhirat. Bagi mereka yang memahami kedudukan Islam sebagai Ad-Deen, sudah pasti mereka juga akan merasai keindahan dan kesempurnaan ajaran yang dibawakan oleh Nabi Muhammad SAW.

Politik diperlukan supaya mesej penerangan cara hidup anjuran Islam ini dapat difahami dan diamalkan oleh semua manusia. Sesuai dengan firmanNya, "Tidaklah Kami mengutuskan kamu(wahai Muhammad) kecuali untuk menjadi rahmat sekalian alam"

Sebenarnya, nilai-nilai yang dianjurkan oleh Islam ini terlalu banyak dan anda tidak akan dapat memahami nilai ini jika Orang Islam yang dijadikan ABM (Alat Bantuan Mengajar). Ada juga, bahkan ramai orang bukan Islam yang lebih "Islam" cara hidupnya berbanding orang Islam sendiri. Walaupun mereka tetap dipanggil orang bukan Islam kerana pegangan Aqidah mereka, namun cara hidup mereka sebenarnya jauh lebih baik dari segelintir umat Islam yang ada.

Mahasiswa perlu menyedari hakikat ini. Perubahan yang ingin dilakukan bukanlah mengubah seluruh struktur hidup yang ada dalam masyarakat. Kita tidak perlu merombak semuanya, kerana mungkin ada nilai-nilai Islam di situ. Jika dilihat secara dasarnya juga, Islam telah menjadi teras di UKM. Apabila keimanan, ilmu dan amal dijadikan teras, maka akan lahirlah generasi berilmu dan terpelajar yang akan membangunkan universiti.

Malangnya, dasar yang baik ini dilihat gagal diamalkan dengan baik. Perlaksanaan yang lemah dan perlu kepada perubahan kecil terhadapnya. Semua pihak bertanggungjawab untuk menjayakan perubahan ini.


"Politic is the art of soluble"

http://politik-kampus.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment